EvenementOp weg naar nieuw voorjaar

  • Begin: 30 januari 2018 0:00
  • Einde: 31 januari 2018 0:00
  • Locatie: Stroomhuis, Van Pallandtweg 1, Neerijnen
  • Gepubliceerd op: 29-01-2018

Op weg naar nieuw voorjaar

In het Stroomhuis Neerijnen is een nieuwe expositie van beeldende kunst te zien. Neeltje Meerman (sieraden), Margreet de Vries (keramiek) en Toon Oomen (pastels en tekeningen) tonen t/m zondag 18 februari schitterend werk. Dit is te zien op donderdag t/m zondag, van 12 tot 16 uur.

Neeltje Meerman besloot op haar 13e levensjaar om kunstenaar te worden. Ze heeft haar opleiding gevolgd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag. Neeltje is actief geweest in verschillende kunstdisciplines, van Theater, Dans en Verhalen tot Schilderen. De laatste zes jaar zijn de sieraden daar bij gekomen. De sieraden zijn opgebouwd uit kleine kraaltjes, welke door verschillende technieken tot unieke draagbare objecten zijn gemaakt. Vanaf 2013 doet ze mee met een wereldwijde wedstrijd. Deze wedstrijden geven haar de stimulans om het dagelijkse te overstijgen en de grenzen op te zoeken van haar creativiteit. Ieder sieraad heeft een verhaal, ieder verhaal is een feest van kleur, techniek, zorg en originaliteit.

Margreet de Vries (Rotterdam 1954) studeerde aan Academie Minerva te Groningen (1971-1976) en volgde diverse workshops, o.a. in Het Keramisch Werkcentrum in Heusden en was gaststudent aan de Beezalel Academy of Art in Jeruzalem. Sinds 1981 heeft zij in diverse galeries in Nederland en Israël geëxposeerd. Het werk van Margreet kenmerkt zich door het zoeken naar 'contrasten': contrast in vorm en huid, tussen rust en dynamiek. Gladde witte porseleinklei wordt gecombineerd met aardegekleurde en ruige steengoedklei. Daarnaast loopt al jaren 'beweging' als een rode draad door haar keramische werk. Margreet houdt van dans, houdt van de wind die door het riet en over het water blaast. U zult zelfs nog een lichte beweging aantreffen van een ronddraaiende lijn in de verstilde kommen. Vaak bestaat het werk uit meerdere delen: de ruimte tussen de delen zijn net zo belangrijk als de delen zelf.

Architect/schilder Toon Oomen is een telg uit een kunstminnend Oosterhouts gezin. Zijn achtergrond speelt nadrukkelijk een rol, hij komt uit een gezin waar tekenen en schilderen centraal stonden. Vader Bernard Oomen was, naast architect, gepassioneerd en verdienstelijk schilder. Enige zoon Toon is in bijna alle opzichten in de voetsporen van zijn vader getreden. De vier zussen gingen ook schilderen. Toon Oomen werd eveneens architect. De drie generaties architecten Oomen hadden veel werk aan zorgcentra en kloostercomplexen. Het laatste project was de ver- en nieuwbouw van de Egmondse abdij. Andere producten van de architectenfamilie zijn de verbouwing van Breda's Museum en het Bisschoppelijk Paleis. Vader Bernard ging vaak met zoon Toon op 'schildervakantie', meestal naar Frankrijk, terwijl de rest van het gezin in Domburg vakantie hield. Naast het schilderen in zijn atelier in Breda, werkt Toon Oomen ook 'en plein air'. Hoofdzakelijk in Frankrijk, in de Provence. Na jaren met aquarel en rietpen zijn reisnotities te hebben vastgelegd, wilde hij zich gaan toeleggen op het landschap van het prachtige bergmassief Luberon, en koos daarvoor als materiaal oliepastel. De verrassende composities die het landschap biedt en de rijkdom aan kleuren inspireren hem daarbij in hoge mate.